یزدفردا "حمام قدیمی مهرپادین مهریز توسط بخش خصوصی مرمت وبازسازی شده است وبا کاربری سفره خانه سنتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:در مراسم بهره برداری از حمام مهرپادین مهریز امام جمعه،فرماندار وبخشدار مهریز،همچنین نمایندگانی از استانداری وسازمان میراث فرهنگی حضور داشتند.
این بنای قدیمی مربوط به دوران قاجاریه بوده ومرمت آن با زیربنای 500 متر از سال 86 شروع ودر سال جاری به اتمام رسیده است.تسهیلات این بنا به مبلغ 3میلیارد ریال از محل بنگاههای زود بازده فراهم شده است.
این حمام قدیمی جزء مجموعه تاریخی مهرپادین مهریز در فاصله اندكي از ورودي مسجد جامع و امامزاده،قرار دارد كه از لحاظ ساماندهي عناصر و فضاهاي حمام ايراني در نوع خود قابل توجه است.

 ساختمان وضع موجود حمام مربوط به دوران قاجاري است ولي با كمي دقت و مطالعه بيشتر مي توان حدس زد كه بناي اوليه آن به زمان پيش از قاجاريه باز مي گردد.

خزينه حمام،امروزه جاي خود را به دوش ها داده. ابعاد آجرهاي به كار رفته در ساخت اين حمام بسيار متنوع است كه نشان دهنده مرمت بنا در دوره هاي مختلف است.این حمام دارای 2 قسمت میباشد، حمام بزرگتر كه جهت استفاده خانم ها بوده تا چندي پيش فعال بوده و از نظر فضايي،تفاوت عمده اي با حمام كوچك تر ندارد.

 پس از درب ورودي و هشتي، سربينه اين حمام داراي پلان هشت ضلعي است و مانند حمام كوچك تر در وسط آن يك حوض هشت ضلعي به عمق حدود ۵۰ سانتيمتر با اندود گل و آهك ساخته شده است. پيرامون اين حوض پاشويه اي به عرض ۲۰ سانتيمتر تعبيه شده است.

 كف گرمخانه ۴ پله پايين تر از سربينه است و بوسيله يك دالان باريك (مياندر) به اين فضا وصل شده است.

در جانب شرقي آن يك خزينه و در ديواره جنوبي آن فضايي ديده مي شودكه مجراي عبور و كنترل آب خزينه بوده است. آب مورد نياز اين حمام از قناتي موسوم به مهرپادين تامين مي شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا